Thursday 21 April 2011

Info 1: PATI bawa penyakit Malaria ke Malaysia

Alor Setar, Kedah-
Badan bukan kerajaan (NGO), Pembangunan Insan, Sains Inovasi, Teknologi Maklumat dan Komunikasi YB Dr. Ismail Salleh menjelaskan bahawa Pendatang Tanpa Izin (PATI) adalah dikesan sebagai pembawa yang menyebabkan penularan parasit demam Malaria kepada rakyat di negara ini.
Beliau berkata demikian berikutan menjawab soalan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kawasan Kuala Ketil YB Md Zuki Yusof mengenai tahap Malaria, Denggi dan Leptospirosis di Kedah dalam pertanyaan mulut pada Sidang Dewan baru-baru ini.
Jelas beliau lagi, bagi tahun 2010 sebanyak 100 kes demam Malaria dilaporkan, 65 daripadanya ialah berbangsa Myammar dan Thailand. Selebihnya adalah berbangsa Indonesia, India, Nepal, Pakistan, Yaman dan rakyat tempatan.
“Mengikut laporan, penyakit ini telah menyebabkan empat kematian dari bangsa Mymmar dengan tiga lelaki dan seorang perempuan dalam lingkungan usia 22 hingga 37 tahun.
“Masalah penyakit ini dibawa oleh PATI yang masuk secara haram bersama kemasukan parasit Malaria dalam tubuh badannya serta berjangkit melalui nyamuk kepada orang lain dan rakyat tempatan.” Katanya.
Tambanhnya lagi, untuk rakyat tempatan dari segi penyakit Malaria adalah satu penyakit lama yang sudah pupus tapi lima tahun terakhir kembali menjadi masalah negara yang perlu diberi perhatian serius.
Beliau juga menjelaskan melalui statistik ini kita melihat penyakit ini muncul dan menunjukkan peningkatan yang disebabkan kemasukan PATI tanpa kawalan ketat daripada pihak bertanggungjawab.
YB Dr. Ismail juga memberitahu, sehingga 16 Oktober tahun 2010 jumlah kes sebanyak 100 dilaporkan, berbanding 47 kes tempoh yang sama pada tahun 2009.
Peningkatan sebanyak 53 kes iaitu 113 peratus adalah angka yang membimbangkan. Daerah Kulim tertinggi sebanyak 49 kes,  Bandar Baharu 13, Sik 12, dan Kuala Muda sebanyak sembilan kes. Ini adalah empat daerah utama yang mencatat kes demam Malaria.
Bagi penyakit Denggi pula, jumlah keseluruhan sehingga 16 Oktober 2010 sebanyak 680 kes, berbanding tahun 2009 sebanyak 640 kes di Daerah Kuala Muda mencatat bilangan tertinggi sebanyak 215 kes diikuti Daerah Kota Setar 138, Kulim 70, dan Padang Terap sebanyak 69 kes.
Jumlah ini menunjukkan Kedah mencatat kematian tertinggi sebanyak 3 nyawa berbanding tahun 2009 dan 2008, sebanyak 643 kes melebihi daripada sasaran. Kematian yang berlaku di Kedah antara tertinggi di Malaysia adalah 0.51 iaitu 5 daripada 1000 orang.
Bagi penyakit Leptospirosis pula, secara umumnya ini adalah penyakit berjangkit melalui kencing tikus, namun haiwan lain seperti anjing, kucing dan babi juga antara yang boleh dijadikan penyebabnya.
Ianya sejenis penyakit disebabkan oleh sejenis bakteria yang dinamakan Spirochete (lepstospira) iaitu penyakit zoonatik berjangkit melalui kontek atau sentuhan dengan tanah atau air yang dicemari oleh najis atau kencing haiwan berkenaan.
Sehingga 23 Oktober 2010 sebanyak 167 kes lepstospirosis dilaporkan dengan tiga kematian di Kedah.

Dipetik dari: http://lensafakhri90.wordpress.com/

No comments:

Post a Comment